نوشته های یک مهندس مکانیک (محمدحسن کامیاب)

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

مهندسی مکانیک رشته ای کلیدی است که متناسب با نیاز روز،حمایت و تشویق نمی شود. کسی حواسش به ارتقای سطح دانش و فناوری های جدید مهندسی مکانیک کشور نیست. حتی ذهن ها به تعمیر خودرو های مکانیکی بسنده می شود. این نیازمند حمایت سایر مسئولان به حوزه مهندسی مکانیک است. دوره های فلوشیپ و کارآموزی بین المللی باید برای مقاطع تحصیل در این رشته به منظور ارتقاء سطح فناوری و دانش مهندسین ارائه شود. جهش تولید نیازمند بکارگیری،سازماندهی و ارتقا سطح دانش و کیفیت تمامی ظرفیت های مهندسین مکانیک کشور می باشد. دانش فناوری یعنی اینکه یک سیستم کم حجم معادل کار یک ماهه یک خط تولید صنعتی پر حجم بشود. این نیازمند رسیدگی همه جانبه به وضع این رشته مهندسی در سرنوشت کشور می باشد.

مراحل ساخت ونصب مخزن تحت فشار

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۳۶ ب.ظ

مخزن تحت فشار محفظه یا ظرفی است که مطابق تعاریف و محدوده کاری ASME SEC VIII بوده که بر اساس فشار داخلی یا فشار خارجی طراحی می گردد. معیار تبعیت از این استاندارد بیشتر بودن فشار داخلی مخزن از pounds/in215 یا  Kilo Pascal3/1  می­باشد. در مخازن تحت فشار خارجی این فشار می­تواند ناشی از خلأ بین جاکت و دیواره مخزن باشد.

برج­های فرآیندی، مخازن، محفظه­ های کروی، راکتور­ها، مبدل­های حرارتی و... از انواع مخازن تحت فشار می­باشند.

این نوع مخازن از لحاظ ظاهری به اشکال مختلف طراحی می­شوند. بطور مثال ممکن است استوانه­ای با عدسی­های مختلف از قبیل (Hemispherical، Ellipsoidal، Torispherical و Flat) و یا کروی ساخته ­شوند.

مخازن از لحاظ موقعیت نصب به دو نوع افقی(با استفاده از Saddle) و عمودی (با استفاده از Lug، Leg، Skirt) دسته­ بندی می­شوند.

هدف و دامنه کاربرد

هدف از بازرسی و ارزیابی تجهیزات تطابق مشخصات ساخت با درخواست موردنظر مشتری می­باشد. برای نیل به این هدف  می­بایست بازرسی­ها بموقع و از محل­های مناسب صورت پذیرد. معمولاً در انجام پروژه­های بزرگ از شرکت­ها و زیرمجموعه­های مختلفی جهت ساخت و بازرسی مخازن استفاده می­شود. بدین ترتیب که معمولاً شرکت­­های طراحی بندرت سازنده تجهیزات نیز می­باشند. لذا این مسئله باعث ایجاد مسئولیت­های تجاری و قانونی مختلف در یک پروژه می­گردد. برای اطمینان از تطابق تجهیزات با نیازمندی­های استاندارد و خواسته­های موردنظر، انجام بازرسی و کنترل نمودن تجهیزات امری اجتناب­ناپذیر است که این مسئولیت بر عهدۀ شرکت­های معتبر بازرسی می­باشد.این شرکت­ها با توجه به استاندارد ISO 17020  به اشکال مختلف قابل تعریف می­باشند.

دامنه کاربرد این دستور­العمل مطابق با تعاریف و محدوده ذکر شده در ASME SEC.VIII می­باشد.

مدارک مرتبط (مراجع و منابع)

 

*Pressure Vessel Handbook (Sixth Edition) by Eugene F. Megyesy

*API RP 572," Inspection of Pressure Vessel"

* Guidebook for the Design of ASME Section VIII (Second Edition) by James R. Farr

* AWS (D10.4), "Recommended Practice for Welding Austenitic Chromium-Nickel Stainless Steel Piping & Tubing".

*AWS (CM CH-2), "Welding Inspector Responsibilities".

*AWS (B1.11), "Guide for the Visual Examination of Welds".

*ASME SEC.VIII, "Rules for Construction of Pressure Vessels".

* ASME SEC.V, "Nondestructive Examination".

*DIN28011, "Torispherical Dished Ends" ِِ

* ANSI Z49.1, "Safety in Welding, Cutting and Allied Processes".

*ASTM A380," Standard Practice for Cleaning, Decaling, and Passivation of Stainless Steel Parts".

*ASTM A967," Standard Specification for Chemical Passivation Treatments for Stainless Steel Parts".

*ASTM D3359," Standard Test Methods for Measuring Adhesion by Tape Test"

مسئولیت­ها و اختیارات

 

2-3-1 مسئولیت بازرس

اجرای بازرسی مطابق با دستورالعمل و رعایت کلیه موارد بر طبق استاندارد

 

2-3-2 مسئولیت مدیر بخش بازرسی فنی
در اختیار قراردادن لوازم و تجهیزات بازرسی و فراهم کردن امکانات جهت اجرای بازرسی

- اصطلاحات

 

- فشار کاری(Operating Pressure): فشار کاری مخزن در حین کار کردن را گویند.

- فشار طراحی (ِ Design Pressure): این فشار حدود %10 یا psi 30(هر کدام که بزرگتر باشند) بیشتر از فشار کاری در نظر گرفته می­شود.

- ماکزیمم فشار کاری مجاز(Maximum Allowable Working Pressure): به ماکزیمم فشار قابل تحمل جهت ضعیف­ترین قسمت مخزن اطلاق می­شود.

 

- فشار هیدروتست(Hydrostatic Test Pressure): 5/1 برابر ماکزیمم فشار مجاز کاری یا فشار طراحی (در صورتی که نتوان ماکزیمم فشار مجاز کاری را تعیین کرد) اطلاق می­شود.

 

- کلاسه ­بندی اتصالات جوش((Weld Joint Category:

کلاسه ­بندی اتصالات جوش بر اساسUW-3  و ASME SEC.VIII مدنظر می­باشد. این کلاسه­بندی در ساخت تجهیزات بکار می­رود و منظور نوع جوش(Butt, Fillet, Lap Joint) نمی­باشد. از این تعریف در مشخص نمودن درجۀ بازرسی و موقعیت جوش وتعیین میزان NDT استفاده می­شود. در این دسته­بندی از 4 گروه نام برده می­شود که عبارتند از:

- گروه A: این دسته شامل تمامی جوش­های طولی(Longitudinal Weld) بر روی مخزن یا اتصالاتی نظیر نازل­ها و جوش پوسته به عدسی(Circumferential) می­باشد.

- گروه B: این دسته تمامی جوش­های محیطی (بغیر از جوش محل اتصال پوسته به عدسی) را شامل می­شود.

- گروه C: تمامی جوش­های فلنج به نازل یا فلنج به پوسته در این گروه جای می­گیرند.

- گروه D: این گروه جوش­­های محل اتصال نازل به تجهیز را شامل می­شود.
-  Joint Efficiency(UW-12)
این اصطلاح که با علامت
E نشان داده شده، جهت اتصالات جوشی با نفوذ کامل(CJP) که توسط روش­های قوسی و یا گازی انجام می­شود که وابسته به طرح جوش و میزان تست(رادیوگرافی) است. حداکثر مقدار آن برابر با 1 می­باشد. مهمترین کاربرد آن در تعیین ضخامت تجهیزمی­باشد.

- روش­های ساخت(API RP 572)

قبل از توسعه فرآیند جوشکاری، مرسوم­ترین روش ساخت توسط پرچ بود که در این روش درز­ها بصورت Lap joint پرچ می­گردیدند و بمنظور جلوگیری از نشتی از بتونه استفاده می­شد. این مسئله در دماهای بالا مشکل­آفرین بود. بعد از توسعه روش­های جوشکاری، این روش جایگزین روش پرچ و بتونه گردید و اکنون مرسوم­ترین روش ساخت مخازن استفاده از جوشکاری می­باشد.

QC Plan

ITP یا QCP مدرکی است که توسط سازندگان، مشتریان و لایه­های مختلف بازرسی استفاده می­شود که فعالیت­های ساخت، بازرسی و تست­ها در آن مشخص می­گردد.
 

تعاریف اختصارات آورده شده شامل:

ASNT: American Society for Non-Destructive Testing

ASME: American Society of Mechanical Engineers

ASTM: American Society of Testing and Materials

DIN: Dutch's Institute for Nurmung

API: American Petroleum Institute

NDT: Non-Destructive Testing

OSHA: Occupational Safety and Health Administration

ANSI: American National Standards Institute

ITP: Inspection Test Plan

QCP: Quality Control Plan

VT: Visual Examination

PWHT: Post Weld Heat Treatment

MAWP: Maximum Allowable Working Pressure

5-13- تعهدات(UG-90,AWS CMW CH2)

آیتم

نوع تعهدات

متعهد

شماره پیگیری در استاندارد ASME SEC. VIII

پیمانکار(سازنده)

کارفرما(خریدار)

شرکت بازرسی

1

تأیید نقشه­ها

 

 

Pressure vessel H.B

2

ارائه مدرک QC Plan

 

 

 

3

تهیه مدارکWPS, PQR,WQT

 

 

(UW-18-a)

4

جوشکاری نمونه­ها و مسئولیت انجام تست و ثبت نتایج(WPS ,PQR)

 

(UW-28-d)

5

تأیید یا رد نتایج حاصله از آیتم 4

 

 

 

6

انجام کلیه تست­های غیرمخرب و تأییدیه آنها

 

(UW-51-2)

7

انجام بازرسی و تأیید فعالیت­های انجام شده

 

Pressure vessel H.B

8

تهیه مدارک Shop Drawing برای تأیید کارفرما

 

 

Pressure vessel H.B

9

تهیه Final Book

 

 

Pressure vessel H.B

10

گارانتی و تضمین ساخت

 

 

Pressure vessel H.B

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۲
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی