نوشته های یک مهندس مکانیک (محمدحسن کامیاب)

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

مهندسی مکانیک رشته ای کلیدی است که متناسب با نیاز روز،حمایت و تشویق نمی شود. کسی حواسش به ارتقای سطح دانش و فناوری های جدید مهندسی مکانیک کشور نیست. حتی ذهن ها به تعمیر خودرو های مکانیکی بسنده می شود. این نیازمند حمایت سایر مسئولان به حوزه مهندسی مکانیک است. دوره های فلوشیپ و کارآموزی بین المللی باید برای مقاطع تحصیل در این رشته به منظور ارتقاء سطح فناوری و دانش مهندسین ارائه شود. جهش تولید نیازمند بکارگیری،سازماندهی و ارتقا سطح دانش و کیفیت تمامی ظرفیت های مهندسین مکانیک کشور می باشد. دانش فناوری یعنی اینکه یک سیستم کم حجم معادل کار یک ماهه یک خط تولید صنعتی پر حجم بشود. این نیازمند رسیدگی همه جانبه به وضع این رشته مهندسی در سرنوشت کشور می باشد.

انتقال حرارت از دیواره سیلندر در موتورهای احتراق داخلی، شکل پیچیده ای دارد و پیش بینی درست و دقیق میزان انتقال حرارت در طراحی سیستم خنک کننده و نیز انتخاب مواد سازندة یک موتور نقش مؤثر و تعیین کننده ای دارد. از طرفی روابط متعددی برای پیش بینی نرخ انتقال حرارت لحظه ای توسط محققان موتور ارائه گردیده است،  در این گزارش آخرین روابط تخمینی انتقال حرارت درموتورهای احتراق داخلی و پیستونی دسته بندی و مورد ارزیابی قرارمی گیرد.

انتقال حرارت از سیال عامل به دیواره های سیلندر بر عملکرد، بازده و آلایندگی موتور تأثیر دارد. تغییرات در دمای گازهای حاصل از احتراق در نتیجة انتقال حرارت، تأثیر شدیدی بر فرایند تشکیل آلاینده ها در داخل سیلندر و سیستم اگزوز دارد، به طوری که افزایش انتقال حرارت باعث افزایش تولید  NOXو کاهش بازدة حجمی موتور می شود. در حین سیکل کاری موتور، شار حرارتی میان سیال و سطوح داخلی سیلندر و محفظة احتراق نسبت به مکان و زمان تغییر می یابد. البته تغییرات زمانی شار حرارتی بیشتر از تغییرات مکانی آن مورد توجه قرار گرفته شده است. در موتورهای اشتعال تراکمی  (Compression Ignition)به علت اینکه فرایند احتراق غیر همگن (Heterogeneous) در مرحله ای که ذرات جامد دوده تولید شده اند، کامل می گردد، ممکن است انتقال حرارت توسط فرایند تشعشع حدود  20الی 40درصد کل انتقال حرارت در داخل سیلندر باشد، که معمولا  آن را با استفاده از یک ضریب مناسب به شکل انتقال حرارت جابجایی در نظر می گیرند.
از جمله روابطی که برای تخمین انتقال حرارت لحظه ای در موتور های احتراق داخلی پیشنهاد شده اند، میتوان به نوسلت Nusseltایخلبرگ  Eichelbergاناند  Annandوشنی   Woschniو  هوئنبرگ  Hohenberg اشاره کرد.
برای ادامه مطلب ایمیل بزنید.mohammadhkamyab@gmail.com
روند کلی روابط یکی بوده و همة آنها از قاعدة یکسانی پیروی می کنند. ولی روابط وشنی   Woschniو هوئنبرگ ،    Hohenberg با توجه به خطای محاسبه شده توسط روش حد متوسط مربعات خطا، دارای کمترین خطا بوده و بنابراین از دقت بالاتری نسبت به سایر روابط برخوردارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۲
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی