نوشته های یک مهندس مکانیک (محمدحسن کامیاب)

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

مهندسی مکانیک رشته ای کلیدی است که متناسب با نیاز روز،حمایت و تشویق نمی شود. کسی حواسش به ارتقای سطح دانش و فناوری های جدید مهندسی مکانیک کشور نیست. حتی ذهن ها به تعمیر خودرو های مکانیکی بسنده می شود. این نیازمند حمایت سایر مسئولان به حوزه مهندسی مکانیک است. دوره های فلوشیپ و کارآموزی بین المللی باید برای مقاطع تحصیل در این رشته به منظور ارتقاء سطح فناوری و دانش مهندسین ارائه شود. جهش تولید نیازمند بکارگیری،سازماندهی و ارتقا سطح دانش و کیفیت تمامی ظرفیت های مهندسین مکانیک کشور می باشد. دانش فناوری یعنی اینکه یک سیستم کم حجم معادل کار یک ماهه یک خط تولید صنعتی پر حجم بشود. این نیازمند رسیدگی همه جانبه به وضع این رشته مهندسی در سرنوشت کشور می باشد.

انجمن آب دانشگاه MIT

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۱۶ ب.ظ

انجمن آب دانشگاه MIT  نخستین شبکه تحقیق و نوآوری حوزه آب در دانشگاه MIT می‌باشد. با استناد به سایت انجمن (www.mitwater.org)  ماموریت این مجموعه گرد هم آوردن افراد خلاق، پرشور و با انگیزه به منظور حل چالش‌های مهم حوزه آب با استفاده از تحقیق، نوآوری‌ و سیاست‌گذاری‌ می‌باشد.

این انجمن سالانه رویدادهای مختلفی از جمله کنفرانس ها، سخنرانی ها، نمایشگاه های تحقیقاتی، رویدادهای تبلیغاتی و رقابت های کارآفرینی را برگزار می‌کند که برجسته‌‌‎ترین آنها عبارتند از:

1- اجلاس آب MIT  بزرگان صنعت، دولت و جامعه دانشمندان را برای تصمیم‌گیری درباره چالش‌های مهم حوزه آب گرد هم می‌آورد.

2- جایزه نوآوری آب MIT یک رقابت کسب و کار چند مرحله‌ای است که در آن تیم‌های کارآفرینی دانشجویی بر سر 30 هزار دلار به رقابت می‌پردازند.

3- شب آب MIT یک رویداد خانوادگی-دوستانه است که محققان حوزه آب دانشگاه  MIT و سایر دانشگاه‌های محلی با جامعه عمومی و جامعه علمی گسترده‌تری ارتباط می‌گیرند.

تیم اجرایی این مجموعه متشکل از دانشجویان دانشگاه MIT بوده و عموما در مقطع دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند. این تیم سالانه تغییر میکند و تیم جدیدی روی کار می‌آید.
اجلاس آب MIT

این نشست سالانه دانشجویان و استادان دانشگاه MIT و منطقه بوستون و همچنین بزرگان صنعت، سرمایه گذاران و دولتمردان را گرد هم می‌آورد تا مشکلات فعلی و راه حل های بالقوه در حوزه منابع آب را بررسی کنند. این رویداد در طی دو روز برگزار شده و شامل سخنرانی‌ها، ارائه‌ها، اهدا جوایز مسابقه نوآوری و نمایشگاه تکنولوژی می‌باشد.

جایزه نوآوری آب MIT

جایزه نوآوری آب MIT یک استارت‌آپ رقابتی با تمرکز بر روی نوآوری‌های حوزه آب می‌باشد که سالانه تا 30 هزار دلار به برگزیدگان جایزه می‌دهد. تیم‌های شرکت کننده دانشجویی بوده و در سطح کشور آمریکا و حتی بین‌المللی برگزار می‌شود. این رویداد از سال 2015 آغاز شده و در 4 سال بیش از 100 هزار دلار جایزه به تیم‌های منتخب اهدا شده است.

هدف از این رقابت به عنوان رویداد اصلی نوآوری محور انجمن آب  MIT کمک به کارآفرینان حوزه آب برای تبدیل تحقیقات و ایده‌هایشان به کسب و کار، تشکیل تیم و جذب سرمایه‌گذار می‌باشد. تمام رویکردهای حوزه آب از مهندسی و طراحی محصول تا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

قوانین اصلی شرکت در این رقابت به شرح زیر عنوان شده است:

- طرح ورودی باید یک فناوری، محصول، خدمات یا فرآیند با هدف حل یک چالش جهانی در حوزه آب باشد.

- هر تیم حداقل باید شامل یک دانشجو باشد که در یک کالج یا دانشگاه مشغول به تحصیل بوده و همچنین ارائه دهنده طرح نیز باید دانشجو باشد.

- حداقل یک نفر از تیم باید در مراسم اختتامیه برای ارائه طرح حضور داشته باشد.

- تیم‌هایی تا قبل از رقابت در رویدادهای مختلف در رابطه با طرح خود بیش از 100هزار دلار تامین مالی شده باشند، حق شرکت در این رویداد را ندارند.

- تیم‌های شرکت کننده باید آمادگی ارائه مدارک برای تائید هرگونه ادعا در زمینه مالکیت معنوی طرح را داشته باشند. همچنین طرح‌های ورودی باید با درک کامل مقررات MIT در مورد حقوق مالکیت معنوی ساخته شوند.

-نوآوری‌ها در هر مرحله‌ای که باشند می‌توانند در رقابت شرکت کنند.

نمونه طرح‌های برگزیده این رویداد در جدول زیر آمده است:
 

 

 

2015

 

 

WellDone

 

یک دستگاه مانیتورینگ همراه است که اطلاعات را برای ردیابی زیرساخت و بهبود پاسخگویی را در کشورهای در حال توسعه جمع آوری می کند. به عنوان مثال مشخص میکند که کدام پمپ از کار افتاده و به تیم تعمیرات هشدار می‌دهد.

ED4India

دستگاه نمک زدایی خانگی آب آشامیدنی به روش الکترودیالیز

AquaFresco

فناوری تصفیه و بازیافت آب

 

2016

Redox Water Solutions

یک روش پایدار و کارامد برای تصفیه فاضلاب و آلودگی های زیست محیطی به ویژه رقیق کردن آلودگی‌های سمی

AquaPower

دستگاه افزایش حلالیت اکسیژن در آب بدون استفاده از الکتریسته

Groundstate

یک سنسور رطوبت خاک بسیار کم هزینه با قابلیت ارسال اطلاعات به صورت بی‌سیم

 

 

2017

Change: Water Labs

یک توالت کم هزینه، جمع و جور و بدون آب

Pipeguard

ربات شناسایی نشتی در خطوط آبرسانی شهری

Takachar

ایجاد شبکه از شرکت‌های مدیریت زباله در کنیا برای تبدیل پسماندهای کشاورزی به زغال چوب و سوخت ارزان قیمت

 

2018

Oasis

یک وسیله ارزان قیمت و ساده که هرکس را قادر می‌سازد تا آب را از نظر آلودگی E.coli (نوعی باکتری) تست کند.

Majik Water

یک دستگاه تولید آب از رطوبت هوا با استفاده از محلول خشک‌کن می‌باشد که حتی در مناطق خشک نیز کاربرد دارد.

Velaron

سنسور اندازه‌گیری مواد مغذی آب برای پرورش میگو


 

 

 

همایش شب آب MIT
یک رویداد عمومی و دوستانه متشکل از دانشجویان و محققان می‌باشد که آموزش‌هایی در حوزه آب بوسیله پوسترهای پژوهشی، نمایشگاه‌های هنری و ... به حاضران آموزش داده می‌شود.

به نظر این رویداد به منظور فرهنگ‌سازی عمومی برگزار می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۲
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی