نوشته های یک مهندس مکانیک (محمدحسن کامیاب)

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

مهندسی مکانیک رشته ای کلیدی است که متناسب با نیاز روز،حمایت و تشویق نمی شود. کسی حواسش به ارتقای سطح دانش و فناوری های جدید مهندسی مکانیک کشور نیست. حتی ذهن ها به تعمیر خودرو های مکانیکی بسنده می شود. این نیازمند حمایت سایر مسئولان به حوزه مهندسی مکانیک است. دوره های فلوشیپ و کارآموزی بین المللی باید برای مقاطع تحصیل در این رشته به منظور ارتقاء سطح فناوری و دانش مهندسین ارائه شود. جهش تولید نیازمند بکارگیری،سازماندهی و ارتقا سطح دانش و کیفیت تمامی ظرفیت های مهندسین مکانیک کشور می باشد. دانش فناوری یعنی اینکه یک سیستم کم حجم معادل کار یک ماهه یک خط تولید صنعتی پر حجم بشود. این نیازمند رسیدگی همه جانبه به وضع این رشته مهندسی در سرنوشت کشور می باشد.

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

مهندسی پرامپت یعنی یادگیری زبان صحبت کردن با هوش مصنوعی

 یادگیری مهندسی پرامپت توی سال 2024 مثل یادگیری زبان انگلیسی برای هرکسی ضروریه و هر کسی در هر کاری برای چند برابر شدن عملکردش باید مهندسی پرامپت رو یاد بگیره.

مثل نوشتن مقاله علمی، یادگیری زبان با هوش مصنوعی و ..
به عنوان مثال:

نحوه تبدیل رفرنس های فارسی به انگلیسی با کمک هوش مصنوعی

در ابتدا شما باید از استایل رفرنس دهی مجله مطمئن شوید.

اگر مجله فرمت خاصی مثال APA و یا Chicago را دنبال می کند از این پرامپت استفاده کنید.

I need your help with translating a list of references from Farsi to English and formatting them in [APA] style. The journal I'm submitting to requires that translated references include "[In Persian]" at the end. Here is the list of references in Farsi:

  1. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید]
  2. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید]
  3. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید] ...

Please translate each reference into English, format them according to APA style, and ensure "[In Persian]" is added at the end of each reference.

 

اما اگر نشریه فرمت خاص خود را دارد نیاز است از این پرامپت استفاده کنید:

Please translate the following list of references from Farsi to English. The journal requires the translated references to include "[In Persian]" at the end of each entry. Follow the citation style below for books, journal articles, theses, and conference papers:

Citation Style:

دستورالعمل رفرنس دهی نشریه را در اینجا کپی کنید.

References in Farsi:
 

  1. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید]
  2. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید]
  3. [لیست منابع فارسی را اینجا جاگذاری کنید] ...
     

    در نهایت، اگر نیاز به ترجمه ندارید، و تنها می خواهید لیست منابع فارسی که دارید را بر اساس یک فرمت خاص منظم کنید بدین صورت عمل کنید:

    I have a list of references in Farsi, and I need them to be rewritten in a specific citation style. The citation style I need is [insert citation style here, e.g., APA, MLA, Chicago, etc.].

    Here are the references:

    [Insert Farsi reference 1]

    [Insert Farsi reference 2]

    [Insert Farsi reference 3]

    Please rewrite these references according to the [insert citation style] format.

در پرامپت بالا بجای متن قرمز شده اولی فرمت رفرنس دهی خود را بنویسید. اگر نشریه دستورالعمل خاصی دارد هم می توانید آن را آنجا کپی کنید.

در متن قرمز شده دوم هم لیست رفرنس های فارسی خود را جاگذاری کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۳ ، ۱۰:۲۶
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

کمپرسورها جهت افزایش  فشار سیالات قابل تراکم (گاز و بخار) تا یک حد معین مورد استفاده قرار می­گیرند. این فشار ممکن است نیازهای مختلفی را تأمین کند از قبیل: غلبه بر اصطکاک و تلفات مسیر، تأثیر در یک واکنش معین در نقطه تحویل گاز، و بهبود خواص ترمودینامکی گاز.

گازهای جابجا شده از نقطه نظر وزن مولکولی و دیگر خواص شیمیایی و فیزیکی دامنه وسیعی را تشکیل می­دهند. امروزه از سبک­ترین گازها همانند هیدروژن تا سنگین­ترین آن­ها هگزافلوریداورانیم توسط کمپرسورهای گوناگون جابه جا می­شوند. صنایع و زمینه­های متعددی وجود دارند که در هر کدام از آن­ها نیازهای بخصوصی با انتخاب کمپرسورها مناسب تأمین می­گرد که این زمینه عبارتند از:

  • تهویه ساختمان­ها، تونل­ها، معادن و کوره­ها
  • تأمین هوای فشرده جهت احتراق در ماشین­های احتراق داخلی و دیگ­های بخار
  • انتقال گاز (تأمین فشار لازم جهت جریان گاز و افت­های مسیر)
  • تأمین فشار مخازن ذخیره­ی تحت فشار
  • تزریق گاز به میدان­های نفتی
  • سیستم­های تبرید
  • فرآیندهای شیمیایی و تصفیه گاز

کمپرسورهای دینامیکی (سانتریفوژها و محوری­ها) توانایی جابجایی گازها را در حجم­های زیاد با فشارهای متوسط و پایین دارا بوده و درمقابل کمپرسورهای جابجایی مثبت قادرند فشارهای فوق­العاده را با مقدار جریان اندک تأمین کنند. در مواردی که امکان همراه شدن مایعات با گاز (به مقدار کم) وجود داشته باشد و یا ذرات جامدی در گاز موجود باشد تنها کمپرسورهای سانتریفوژ قابل استفاده خواهند بود در صورتی که تغییرات وزن مولکولی و دانسیته برای این کمپرسورها مشکل غیر قابل علاجی تلقی می­شود. کمپرسورهای پیستونی در فشارها و وزن­های مولکولی متغیر به راحتی کار می­کنند اما نیاز به تعمیرات بیشتر و فنداسیون­های بزرگ و پرهزینه استفاده از این ماشین­ها را محدود می­کند.

 ما بین کمپرسور رفت و برگشتی و سانتریفوژ، کمپرسورهای اوتاری (از نظر حجم جریان) قرار می­گیرد. این ماشین­ها از نظر هزینه طراحی و ساخت نیز مقرون به صرفه­تر می­باشند. در صورت نیاز به کمپرسورهای  Oil free کمپرسورهای روتاری (نوع Screw انتخاب مناسبی خواهد بود.)

اصولاً کمپرسورهای روتاری برای جابه جائی گاز­های چسبنده، گازهای تشکیل­دهنده پلیمر، و گازهای حاوی ذرات و قطرات مایع مورد استفاده قرار می­گیرند. عیب اصلی آن­ها ایجاد سر و صدای زیاد و عدم توانایی آن­ها برای جابجایی گازهای حاوی ذارات جامد شناخته شده است.

برای گازهایی مثل استیلن که نسبت به افزایش درجه حرارت حساس هستند و نیز برای گازهای خورنده از کمپرسورهای بخصوص موسوم به Liquid Ring Piston  استفاده می­کنند که در این کمپرسورها تحول تراکم یک فرآیند نزدیک به ایزورمال را طی می­کند.

در مواردی که گازهای سمی و خورنده­ی شدید کمپرس و جابجا می­شوند از کمپرسورهای دیافراگمی که ذاتاً   Leakage Free (بدون نشت) هستند و همچنین برای مقاصد خلوص صد در صد گاز (High Purity)، از این کمپرسورها استفاده می­شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۵۸
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

ماشین­های جذب کننده قدرت مکانیکی که آن­را به صورت­های مختلفی از قبیل انرژی حرارتی، انرژی جنبشی و یا پتانسیل به سیال (تراکم­پذیر) اعمال می­کنند طیف وسیعی را شامل فن­ها، دمنده­ها و کمپرسورها تشکیل می­دهند.

فن­ها دارای نسبت تراکم کمتر از 15/1 بوده و افزایش فشار توسط آن­ها در حد صدم اتمسفر می­باشد[1]؛ دمنده­ها (بلورها) نسبت تراکم بالاتری در مقایسه با فن­ها دارند (بیشتر از 15/1 و معمولاً کمتر از 3) و در آن­ها       خنک­کاری گاز صورت نمی­گیرد و بالاخره کمپرسورها دارای نسبت تراکم بیشتری بوده و در آن­ها غالباً      خنک­کاری گازی صورت می­گیرد. فن­ها و دمنده­ها برای تهویه ساختمان­ها، کارگاه­ها، تونل­ها، معادن، تأمین هوای مصرفی مولدهای بخار(بویلرها) تخلیه گازهای احتراقی از دودکش­ها، تأمین هوای فشرده برای احتراق در موتورهای احتراقی داخلی (توبوشارژ- سوپرشارز) و دیگر مقاصد مشابه بکار می­روند.

کمپرسورها جهت افزایش فشار گاز تا یک حد معینی مورد استفاده قرار می­گیرند. این فشار استاتیک به منظور غلبه بر اصطکاک مسیر، تأثیر در یک واکنش معین در نقطه تحویل گاز و یا بهبود خواص ترمودینامیکی گاز مورد نیاز می­باشد. گازهای جابه جا شده دارای طیف وسیعی از وزن مولکولی بوده که از هیدروژن با وزن مولکولی 2 الی هگزافلورید اورانیوم با وزن مولکولی 352 را شامل می­شود.

 

[1] - به ماشینی­هایی که فشار مکش در آن­ها زیر اتمسفر و فشار خروجی نزدیک اتمسفر باشد پمپ خلاء گفته می­شود.

 تقسیم ­بندی کلی کمپرسورها و تفاوت­های عمده آن­ها

کمپرسورها را بر حسب مکانزم و اصول کارکرد و نحوه اعمال انرژی به سیال دو گروه عمده تقسیم می­کنند:

  1. کمپرسورهای Positive Displacement یا   Intermiten (جریان منقطع)
  2. کمپرسورهای Dynamic یا Continuous (جریان پیوسته)

 

-کمپرسورهای رفت و برگشتی  

کمپرسورهای رفت و برگشتی قدیمی­ترین و رایج­ترین نوع کمپرسورها بوده و عمل تراکم با کاهش اجباری حجم توسط حرکت پیستون یا پلانجر در داخل یک سیلندر صورت می­گیرد و ورود گاز به سیلندر و خروج از آن از طریق سوپاپهای اتوماتیک انجام گرفته که این سوپاپ­ها بر اساس اختلاف فشار مابین خط لوله و درون سیلندر باز یا  بسته می­شوند.

مشخصه بارز کمپرسورهای رفت و برگشتی امکان استفاده از آن­ها برای چندین سرویس (چند نوع گاز) در یک دستگاه واحد می­باشد. مثلاً از یک سیلندر برای کمپرس پروپان و از سیلندرهای دیگر برای کمپرس گازهای دیگر می­توان استفاده کرد. خنک­کاری این کمپرسورها توسط آب یا هوا انجام می­شود. اما رایج­ترین روش، پر کردن جکت سلیندر توسط یک مایع مناسب است. دامنه سرعت دورانی از 120 الی  RPM1000 و سرعت خطی پیستون ما بین ft/ min 950- 500 می­باشد. محدوده جریان از  100 الی CFM 1000 و فشار کاری از خلاء تا  Psi 100000تغییر می­کند.

-کمپرسورهای گریز از مرکز

هر جا که ظرفیت و قدرت بالا مدنظر باشد، بدون شک، کمپرسورهای سانتریفوژ حرف اول را می­زنند از نظر تعداد مورد استفاده در صنعت، این ماشین­ها در مقایسه با نوع رفت و برگشتی در مقام دوم هستند. طی چهار دهه گذشته، کمپرسورهای سانتریفوژ به خاطر حجم، وزن و نیروهای اینرسی کم­شان که فونداسیون­های کوچکتری را لازم می­دارند، عمومیت بیشتری پیدا کرده­اند. راندمان آن­ها در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی­ پایین بوده و لذا منبع انرژی ارزانی را طلب می­کنند. امروزه کمپرسورهای سانتریفوژ کاربردهای اقتصادی خوبی پیدا کرده  و برای تأمین ظرفیت­های بالا (تا CFM 200000 ) بکار می­روند.
نسبت تراکم در مرحله برای سانتریفوژهای تک مرحله تا 3 و برای چند مرحله (چند ایمپیلر) کمتر از 2 در هر ایمپیلز می­باشد. برای تأمین قدرت آن­ها می­توان به آسانی از توربین­های گازی، موتورهای الکترونیکی و موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد.

تفاوت­های مهم این دو گروه را می­توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. کمپرسورهای جابجائی مثبت برای فشارهای زیاد و متوسط و شدت جریان­های پایین بکار می­روند در حالی که کمپرسورهای دینامیکی برای فشارهای متوسط و پایین با جریان­های متوسط و بالا  بکار می­­روند.
  2. فشارهای ایجاد شده در کمپرسورهای دینامیک (سانتریفوژ) مقدار ثابت و محدودی دارد. در صورتی که فشارهای ایجاد شده توسط کمپرسورهای جابجایی مثبت می­تواند متغیر و قابل تنظیم بوده و اصولاً تابع نیاز سیستم می­باشد.-
  3. همانطوری که از نامگذاری این دو گروه ملاحظه می­شود جریان در کمپرسورهای رفت و برگشتی ناپیوسته بوده به گونه­ای که مقداری گاز به درون کمپرسور کشیده شده عمل تراکم روی آن انجام، سپس تخلیه و دوباره سیکل تکرار می­شود ولی کمپرسورهای سانتریفوژ طبیعت سیکلیک نداشته و جریان پیوسته و ممتد می­باشد.
  4. کمپرسورهای دینامیکی (سانتریفوژ)  بر اساس نیروی گریز از مرکز در طول پره ایمپیلر ایجاد انرژی جنبشی در حروجی کمپرسور به فشار مبدل می­شود (مقدار نیروی سانتریفوژ و در نتیجه فشار ایجاد شده به سزعت دورانی و دانسیته گاز بستگی دارد.) کمپرسورهای جابجائی مثبت مستقیماً فشار گاز را تؤام با کاهش حجم، افزایش می­دهند.
  5. کمپرسورهای دینامیک اساساً به دو گروه محوری و سانتریفوژ تقسیم شده و کمپرسورهای نوع جابه جایی مثبت هم در دو گروه Rotary و رفت و برگشتی قرار می­گیرند.
    جدول1- مقایسه کمپرسورهای رفت و برگشتی و سانتریفوژ

                                نوع کمپرسور

    مشخصه­های کاری

    رفت و برگشتی

    سانتریفوژ

    محدوده شدت

    خیلی کم- کم متوسط

     (کمتر از 7000 -  5  ACFM)

    متوسط- زیاد- خیلی زیاد

    (1000-200000 ACFM)

    محدوده فشار خارجی

    در تمام محدوده­های لازم قابل استفاده است (نزیک به صفر تا 100000 psl  )

    Up to 5000 pglg

    سرعت دورانی

    در مقایسه با سانتریفوژ در محدوده خیلی پایین هستند   120- 1000 R PM

    خیلی بالا  1450-45000 RPM

    کنترل ظرفیت

    قابلیت بیشتری برای کنترل ظرفیت دارند.

    کنترل ظرفیت مشکل­تر است- تغییر دور

    محدوده راندمان

    راندمان بالاتری دارد

    راندمان پایین­تر است

    هزینه اولیه و نگهداری

    هزینه اولیه سنگینتر- هزینه نگهداری بیشتر

    هرینه اولیه و نگهداری نسبتاً کمتر

    آلودگی گاز با روغن

    احتمالش بیشتر و روش­های خاصی جهت جلوگیری با طراحی خاص می­طلبد

    کمتر مطرح است

    تغییرات در وزن مولکولی و دانسیته

    توانایی کمپرس گازهایی با دانسیته­ها و    وزن­های مولکولی مختلف را دارند

    تغییرات دانسیته منجر به کاهش دبی(دهش) (تغییرات 2/0) شده و ایجاد   نوسان می­کند.

    نیروهای اینرسی و شرایط فنداسیون

    بالا فنداسیون­های بزرگ

    پایین و فنداسیون­های ملکولی

    پیوستگی جریان و فشار خروجی

    جریان و فشار توأم با نوسان

    جریان و فشار پیوسته­تر

    درجه حرارت

     

    قادر به  کار در درجه حرارت­های خیلی پایین یا بالا نیستند- به تغییرات درجه حرارت خیلی حساس نیستند- تا 800 درجه حرارت کاری مورد استفاده قرار می­گیرند

    تغییرات درجه حرارت موجب تغییرات  Flow و فشار می­شود

     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۵۶
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

کارگاه تجهیزات ثابت که در بعضی مجتمع­ها به کارگاه تعمیرات مکانیکی نیز معروف است وظیفه رفع عیوب کلیه تجهیزات ثابت مجتمع از جمله هیترهام، درام­ها، مخازن ذخیره، راکتورها، برج­ها و ... را بر عهده دارد. البته معمولاً تعمیرات داخلی بعضی تجهیزات نظیر شیرآلات صنعتی و مبدل­ها به کارگاه تخصص خودشان واگذار می­گردد و کارشناسان این کارگاه تنها رفع خراب­های online، دمونتاژ ، مونتاژ و راه­اندازی آن­ها زا بر عهده دارند . البته در طی انجام تعمیرات ممکن است از خدمات سایر بخش­های­ کارگاه مرکزی و سرویس­های تعمیراتی نیز استفاده شود. کلیه عملیات پاپینگ نیز از طراحی، ساخت و یا تعمیرات پایپینگ، تعویض لوله­های پوسیده و گسکت­های  معیوب، رفع  نشتی­های خطوط لوله و همچنین عملیات load  و unload مخازن،  و ... معمولا به دستور بازرس فنی و به عهده این کارگاه می­باشد. البته این عملیات در بعضی مجتمع­ها به عهده کارگاه جوش­کاری و فلزکاری گمارده شده است که در هر صورت شرح وظایف یکسان است و تعاملات چندجانبه بین کارگاه­های مختلف تعمیراتی لازمه انجام این امور است.

در طی عملیات مختلف تعمیراتی بر روی خطوط لوله مثلاً رفع نشتی، گاهی لازم است بدون قطع جریان درون لوله، تعمیرات بر روی قسمتی از مسیر لوله انجام گیرد. برای این منظور می­بایست عملیات هات تپ صورت صورت گیرد یعنی با استفاده از دستگاه­های هات تپ از آن لوله انشعاب گرفته شود تا در حین انجام تعمیرات، سیال نیز بتواند از آن انشعاب عبور داده شود. همچنین ارفیس جهت انشعاب گرفتن و تست کردن فشار لاین­ها،

Spade  ­ها و Spacerها نیز از جمله ادوات مورد استفاده در این کارگاه می­باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۷
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

کلیه امور مربوط به نگهداری و تعمیرات ماشین­آلات دوار مانند پمپ­ها، کمپرسورها، توربین­ها، فن­ها و دمنده­ها از باز کردن ماشین در محل بهره­برداری گرفته تا تعمیر، بستن و راه­اندازی مجدد آن بر عهده کارگاه ماشینری می­باشد. همچنین انجام  روتین­های تعمیراتی که بر اساس زمان­بندی اداره برنامه­ریزی تعمیرات تعیین می­شود نیز معمولاً به عهده این بخش است.

عملیات همراستا سازی محور ماشین­آلات دوار یا alignment نیز از جمله وظایف کارگاه ماشینری بوده و توسط دستگاه­هایی نظیر ساعت اندیکاتور و laser aligment انام می­شود، چرا که هر گونه ناهمزاستایی بین دو محور سبب ایجاد نابالانسی، اتلاف انرژی و صدمه دیدن بیرینگ­ها و آب­بندها می­شود. بالانس کردن ماشین­آلات نیز از دیگر اموریست که در این کارگاه با استفاده از روش­ها و ادوات خاصی صورت می­گیرد تا از آسیب دیدن آن­ها توسط نیروهای حاصل از نابالانسی جلوگیری شود. همچنین انجام  اموری نظیر تمیز کردن پروانه­ها جهت پیشگیری از بروز نابالانسی و کلیه سرویس­های مربوط به ماشین آلات دوار به عهده کارشناسان این کارگاه می­باشد.

جهت بررسی و تست عملکرد صحیح گاورنر ماشین­آلات نیز از دستگاه تست گاورنر استفاده می­شود که امروزه در بسیاری از کارگاه­های ماشینری موجود می­باشد. گاورنر وسیله­ای است که سرعت یک محرک را با توجه به تغییرات بار، روی آن یکنواخت نگاه می­دارد.

تجهیزات دیگری نیز از جمله بیرینگ گرم کن، دستگاه تست مکانیکال سیل، دستگاه لپینگ و ..... در کارگاه ماشینری مورد استفاده می­باشند. البته قابل ذکر است که اگر در طی مراحل تعمیر ماشین­آلات، هر گونه ابزار یا خدماتی نظیر عایقکاری، جوشکاری، ساخت قطعات خاص و ... مورد نیاز این کارگاه باشد، از انبارها و سایر کارگاه­ها و سرویس­های تعمیراتی استفاده می­شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۴
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

در واحدهای صنعتی معمولاً به منظور ایجاد فرآیند تبادل حرارتی مورد نیاز بین دو سیال، از تجهیزاتی به نام مبدل­های حرارتی استفاده می­شود که در صورت بروز هر گونه خرابی در آن­ها، این تبادل حرارتی به صورت نمی­گیرد و مبدل می­بایست برای انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز به کارگاه مربوطه ارسال شود.

کلیه عملیات مربوط به تعمیر مبدل­ها از جمله ری تیوب کردن، شستشو، تست­های نشتی، ساختن تیوب شیت جدید و سوراخکاری آن، تغییر و اصلاح در بعضی مشخصات و اندازه­های قطعات مبدل مانند قطر تیوب­ها، تیوب­ شیت­ها و بفل­ها، پلاگ کردن یا انسداد مسیر بعضی تیوب­ها و .. از جمله عملیاتیست که در کارگاه­های مبدل حرارتی انجام می­گیرد.

معمولاٌ وقتی که خرابی تیوب­ها منجر به انسداد حدود 10 الی 20 درصد هر پاس از تیوب­ها شود، راندمان و میزان تبادل حرارتی مبدل از سطح استاندارد پایین­تر می­آید. برای رفع این عیب بایستی که تیوب­های مبدل تعویض گردند و یا به عبارتی دیگر عملیات ری تیوب انجام شود.

 برای بیرون کشیدن تیوب­ها از تیوب شیت معمولاً از ابزاری به نام ابزار چیگرد استفاده می­شود. ابزار دارای بدنه­ای  با روزه­های چیگرد بوده و معمولاً بصورت وارد تیوب می­شود تا در آن ایجاد رزوه کرده و گیر کند. سپس با اعمال نیروی هیدرولیک رو به عقب توسط دستگاه Tube puller، تیوب مورد نظر به بیرون کشیده می­شود. پس از اینکه تیوب توسط tuber puller تا اندازه­ای از تیوب شیت خارج شد، می­بایست با استفاده از یک ابزار کشنده مانند وینچ پنوماتیک، تیوب را به طور کامل  از تیوب شیت خارج کرد.

البته در مبدل­های  U-Typeعملیات ری تیوب، کمی مشکل­تر است، به طوریکه ابتدا می­بایست توسط توسط یک Tube cutter دو سر تیوب را از تیوب شیت آزاد کرد. برای این کار ابتدا دو سر تیوب حدود 2 اینچ جلوتر از تیوب شیت بریده می­شود و با استفاده از Tube expander بیرون کشیده می­شود تا بتوان بقیه تیوب یعنی قسمت U شکل را از انتهای مبدل و با استفاده از یک وینچ پنوماتیک یا ابزاری مشابه آن خارج کرد.

از ابزار Tube expander نیز به منظور جا زدن و Fix  کردن تیوب در تیوب شیت استفاده می­شود. این ابزار بر روی ماشین  expanderنصب شده و با حرکت گردشی وارد تیوب می­شود. انتهای این ابزار دارای 4 زبانه یا رولر بوده که در حین حرکت گردشی بیرون آمده و عملیات expand را انجام می­دهند. این عملیات در محدوده تیوب شیت انجام می­گیرد و حرکت رو به عقب و جلو ابزار می­بایست با دست انجام شود. باید توجه کرد که ابزار در حین کار بایستی خنک­کاری شود. پس از رسیدن قطز خارجی تیوب به اندازه مورد نظر، عملیات expand خاتمه می­باید.

معمولاً پوسته و تیوب مبدل­های حرارتی را قبل از تعمیر جهت عیب­یابی و یا بعد از تعمیر برای اطمینان از صحت عملکرد، مورد آزمایش و ارزیابی قرار می­دهند. برای انجام تست­های مبدل اکثراً از آب استفاده می­شود که دمای آن باید در درجه حرارت محیط باشد. در مواقعی که آب در دستگاه ایجاد خوردگی نماید، از نفت سفید یا هوا استفاده می­شود.

برای انجام تست روی مبدل­ها بعد از این که کار اتصال تیوب به تیوب شیت و تیوب شیت به پوسته انجام شد، می­بایست در یک سمت پوسته شیر ورودی آب و در سمت دیگر، یک فشارسنج نصب کرد و سپس آب را توسط دستگاه تست پمپ برقی یا پنوماتیک وارد پوسته کرد تا پیوسته کاملاً از آب پر شود. اگر تیوبی دارای نشتی باشد، آب از آن خارج می­شود که در این حالت، با استفاده از expand  سعی در برطف نمودن نشتی می­کنند. چنانچه نشتی برطف نشد، می­توان نتیجه گرفت که تیوب دارای شکاف یا سوراخی در طول بدنه خود می-باشد و لذا برای جلگیری از نشتی، تیوب پلاگ می­شود.

پس از این مرحله و رفع نشتی­ها، فشار اعمال شده به پوسته را توسط آب یا هوا تا حدود 5/1 برابر فشار کاری، بالا می­برند و مجدداً تیوب­ها را از نظر نشتی مورد بررسی قرار می­دهند و برای این که نشتی­های جدید مشخص شوند، معمولاً دهانه تیوب­های را با استفاده از جریان هوا خشک می­کنند. در صورت وجود نشتی هم فشار سمت خروجی پوسته پایین می­آید و هم آب از تیوب دارای نشتی، خارج می­شود که برای رفع نشتی مجدداً عملیات expand و یا پلاگ کردن انجام می­شود. اگر تیوب­ها دارای نشتی نباشند، فشار آب از روی مبدل برداشته شده و عملیات تست تمام می­شود.

با گذشت زمان، موادی که در داخل و خارج تیوب­ها جریان دارند به صورت رسوب ته ­نشین شده و این امر موجب کاهش راندمان، خوردگی و کاهش عمر مبدل می­ شود. در این شرایط برای شستشوی مبدل، تیوب­ها را به یک جت آب پر فشار وصل می­کنند که البته این روش برای رسوباتی مانند شن و ماسه و گل کاربرد دارد. اما اگر رسوبات محکمتری به تیوب چسبیده باشند و با چت تمیز نشوند، میله بلندی به نام Lance که نوک باریکی دارد و آب می­تواند با فشار زیادی عبور کند، به سز نازل جت اضافه می­شود. اما اگر رسوبات از نوع ترکیبات شیمیایی باشند و با استفاده از  Lance نیز از بین نرود، از یک مته الماسه متصل به شلنگ حاوی آب با فشار بالا استفاده می­شود که به این مجموعه دریل آبی می­گویند. پس از اتمام رسوب­زدایی تیوب­ها، مبدل را مجداً تست کرده و با هوا یا نیتروژن تمیز و خشک می­کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۳ ، ۲۰:۴۲
دست نوشته های یک مهندس مکانیک