نوشته های یک مهندس مکانیک (محمدحسن کامیاب)

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

ارتقاء فناوری و نوآوری در نیاز ها، پرچم دار تولید و جهش تولید

مهندسی مکانیک رشته ای کلیدی است که متناسب با نیاز روز،حمایت و تشویق نمی شود. کسی حواسش به ارتقای سطح دانش و فناوری های جدید مهندسی مکانیک کشور نیست. حتی ذهن ها به تعمیر خودرو های مکانیکی بسنده می شود. این نیازمند حمایت سایر مسئولان به حوزه مهندسی مکانیک است. دوره های فلوشیپ و کارآموزی بین المللی باید برای مقاطع تحصیل در این رشته به منظور ارتقاء سطح فناوری و دانش مهندسین ارائه شود. جهش تولید نیازمند بکارگیری،سازماندهی و ارتقا سطح دانش و کیفیت تمامی ظرفیت های مهندسین مکانیک کشور می باشد. دانش فناوری یعنی اینکه یک سیستم کم حجم معادل کار یک ماهه یک خط تولید صنعتی پر حجم بشود. این نیازمند رسیدگی همه جانبه به وضع این رشته مهندسی در سرنوشت کشور می باشد.

انواع کمپرسورها و کاربرد آن

پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۰۸:۵۶ ب.ظ

ماشین­های جذب کننده قدرت مکانیکی که آن­را به صورت­های مختلفی از قبیل انرژی حرارتی، انرژی جنبشی و یا پتانسیل به سیال (تراکم­پذیر) اعمال می­کنند طیف وسیعی را شامل فن­ها، دمنده­ها و کمپرسورها تشکیل می­دهند.

فن­ها دارای نسبت تراکم کمتر از 15/1 بوده و افزایش فشار توسط آن­ها در حد صدم اتمسفر می­باشد[1]؛ دمنده­ها (بلورها) نسبت تراکم بالاتری در مقایسه با فن­ها دارند (بیشتر از 15/1 و معمولاً کمتر از 3) و در آن­ها       خنک­کاری گاز صورت نمی­گیرد و بالاخره کمپرسورها دارای نسبت تراکم بیشتری بوده و در آن­ها غالباً      خنک­کاری گازی صورت می­گیرد. فن­ها و دمنده­ها برای تهویه ساختمان­ها، کارگاه­ها، تونل­ها، معادن، تأمین هوای مصرفی مولدهای بخار(بویلرها) تخلیه گازهای احتراقی از دودکش­ها، تأمین هوای فشرده برای احتراق در موتورهای احتراقی داخلی (توبوشارژ- سوپرشارز) و دیگر مقاصد مشابه بکار می­روند.

کمپرسورها جهت افزایش فشار گاز تا یک حد معینی مورد استفاده قرار می­گیرند. این فشار استاتیک به منظور غلبه بر اصطکاک مسیر، تأثیر در یک واکنش معین در نقطه تحویل گاز و یا بهبود خواص ترمودینامیکی گاز مورد نیاز می­باشد. گازهای جابه جا شده دارای طیف وسیعی از وزن مولکولی بوده که از هیدروژن با وزن مولکولی 2 الی هگزافلورید اورانیوم با وزن مولکولی 352 را شامل می­شود.

 

[1] - به ماشینی­هایی که فشار مکش در آن­ها زیر اتمسفر و فشار خروجی نزدیک اتمسفر باشد پمپ خلاء گفته می­شود.

 تقسیم ­بندی کلی کمپرسورها و تفاوت­های عمده آن­ها

کمپرسورها را بر حسب مکانزم و اصول کارکرد و نحوه اعمال انرژی به سیال دو گروه عمده تقسیم می­کنند:

  1. کمپرسورهای Positive Displacement یا   Intermiten (جریان منقطع)
  2. کمپرسورهای Dynamic یا Continuous (جریان پیوسته)

 

-کمپرسورهای رفت و برگشتی  

کمپرسورهای رفت و برگشتی قدیمی­ترین و رایج­ترین نوع کمپرسورها بوده و عمل تراکم با کاهش اجباری حجم توسط حرکت پیستون یا پلانجر در داخل یک سیلندر صورت می­گیرد و ورود گاز به سیلندر و خروج از آن از طریق سوپاپهای اتوماتیک انجام گرفته که این سوپاپ­ها بر اساس اختلاف فشار مابین خط لوله و درون سیلندر باز یا  بسته می­شوند.

مشخصه بارز کمپرسورهای رفت و برگشتی امکان استفاده از آن­ها برای چندین سرویس (چند نوع گاز) در یک دستگاه واحد می­باشد. مثلاً از یک سیلندر برای کمپرس پروپان و از سیلندرهای دیگر برای کمپرس گازهای دیگر می­توان استفاده کرد. خنک­کاری این کمپرسورها توسط آب یا هوا انجام می­شود. اما رایج­ترین روش، پر کردن جکت سلیندر توسط یک مایع مناسب است. دامنه سرعت دورانی از 120 الی  RPM1000 و سرعت خطی پیستون ما بین ft/ min 950- 500 می­باشد. محدوده جریان از  100 الی CFM 1000 و فشار کاری از خلاء تا  Psi 100000تغییر می­کند.

-کمپرسورهای گریز از مرکز

هر جا که ظرفیت و قدرت بالا مدنظر باشد، بدون شک، کمپرسورهای سانتریفوژ حرف اول را می­زنند از نظر تعداد مورد استفاده در صنعت، این ماشین­ها در مقایسه با نوع رفت و برگشتی در مقام دوم هستند. طی چهار دهه گذشته، کمپرسورهای سانتریفوژ به خاطر حجم، وزن و نیروهای اینرسی کم­شان که فونداسیون­های کوچکتری را لازم می­دارند، عمومیت بیشتری پیدا کرده­اند. راندمان آن­ها در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی­ پایین بوده و لذا منبع انرژی ارزانی را طلب می­کنند. امروزه کمپرسورهای سانتریفوژ کاربردهای اقتصادی خوبی پیدا کرده  و برای تأمین ظرفیت­های بالا (تا CFM 200000 ) بکار می­روند.
نسبت تراکم در مرحله برای سانتریفوژهای تک مرحله تا 3 و برای چند مرحله (چند ایمپیلر) کمتر از 2 در هر ایمپیلز می­باشد. برای تأمین قدرت آن­ها می­توان به آسانی از توربین­های گازی، موتورهای الکترونیکی و موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد.

تفاوت­های مهم این دو گروه را می­توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. کمپرسورهای جابجائی مثبت برای فشارهای زیاد و متوسط و شدت جریان­های پایین بکار می­روند در حالی که کمپرسورهای دینامیکی برای فشارهای متوسط و پایین با جریان­های متوسط و بالا  بکار می­­روند.
  2. فشارهای ایجاد شده در کمپرسورهای دینامیک (سانتریفوژ) مقدار ثابت و محدودی دارد. در صورتی که فشارهای ایجاد شده توسط کمپرسورهای جابجایی مثبت می­تواند متغیر و قابل تنظیم بوده و اصولاً تابع نیاز سیستم می­باشد.-
  3. همانطوری که از نامگذاری این دو گروه ملاحظه می­شود جریان در کمپرسورهای رفت و برگشتی ناپیوسته بوده به گونه­ای که مقداری گاز به درون کمپرسور کشیده شده عمل تراکم روی آن انجام، سپس تخلیه و دوباره سیکل تکرار می­شود ولی کمپرسورهای سانتریفوژ طبیعت سیکلیک نداشته و جریان پیوسته و ممتد می­باشد.
  4. کمپرسورهای دینامیکی (سانتریفوژ)  بر اساس نیروی گریز از مرکز در طول پره ایمپیلر ایجاد انرژی جنبشی در حروجی کمپرسور به فشار مبدل می­شود (مقدار نیروی سانتریفوژ و در نتیجه فشار ایجاد شده به سزعت دورانی و دانسیته گاز بستگی دارد.) کمپرسورهای جابجائی مثبت مستقیماً فشار گاز را تؤام با کاهش حجم، افزایش می­دهند.
  5. کمپرسورهای دینامیک اساساً به دو گروه محوری و سانتریفوژ تقسیم شده و کمپرسورهای نوع جابه جایی مثبت هم در دو گروه Rotary و رفت و برگشتی قرار می­گیرند.
    جدول1- مقایسه کمپرسورهای رفت و برگشتی و سانتریفوژ

                                نوع کمپرسور

    مشخصه­های کاری

    رفت و برگشتی

    سانتریفوژ

    محدوده شدت

    خیلی کم- کم متوسط

     (کمتر از 7000 -  5  ACFM)

    متوسط- زیاد- خیلی زیاد

    (1000-200000 ACFM)

    محدوده فشار خارجی

    در تمام محدوده­های لازم قابل استفاده است (نزیک به صفر تا 100000 psl  )

    Up to 5000 pglg

    سرعت دورانی

    در مقایسه با سانتریفوژ در محدوده خیلی پایین هستند   120- 1000 R PM

    خیلی بالا  1450-45000 RPM

    کنترل ظرفیت

    قابلیت بیشتری برای کنترل ظرفیت دارند.

    کنترل ظرفیت مشکل­تر است- تغییر دور

    محدوده راندمان

    راندمان بالاتری دارد

    راندمان پایین­تر است

    هزینه اولیه و نگهداری

    هزینه اولیه سنگینتر- هزینه نگهداری بیشتر

    هرینه اولیه و نگهداری نسبتاً کمتر

    آلودگی گاز با روغن

    احتمالش بیشتر و روش­های خاصی جهت جلوگیری با طراحی خاص می­طلبد

    کمتر مطرح است

    تغییرات در وزن مولکولی و دانسیته

    توانایی کمپرس گازهایی با دانسیته­ها و    وزن­های مولکولی مختلف را دارند

    تغییرات دانسیته منجر به کاهش دبی(دهش) (تغییرات 2/0) شده و ایجاد   نوسان می­کند.

    نیروهای اینرسی و شرایط فنداسیون

    بالا فنداسیون­های بزرگ

    پایین و فنداسیون­های ملکولی

    پیوستگی جریان و فشار خروجی

    جریان و فشار توأم با نوسان

    جریان و فشار پیوسته­تر

    درجه حرارت

     

    قادر به  کار در درجه حرارت­های خیلی پایین یا بالا نیستند- به تغییرات درجه حرارت خیلی حساس نیستند- تا 800 درجه حرارت کاری مورد استفاده قرار می­گیرند

    تغییرات درجه حرارت موجب تغییرات  Flow و فشار می­شود

     

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۱۰
دست نوشته های یک مهندس مکانیک

انواع کمپرسور

انواع کمپرسورها و کاربرد آن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی